Intangibility, internationalization and performance: an analysis for Brazilian companies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18568/internext.v17i3.674

Keywords:

Intangibilidade. Internacionalização. Exportação. Desempenho.

Abstract

Objective: To investigate the effect of intangibility on the performance of exporting and non-exporting companies in Brazil.

Method: Financial and accounting data from publicly traded companies listed in Brasil, Bolsa e Balcão (B3) and published in the Thomson database and in the Ministry of Industry, Foreign Trade and Services database, in the period of 2014 to 2019, were used. As an econometric model, panel data regression models were estimated.

Main Results: The results suggest a significant and negative relationship between intangible assets and the ROA and the ROE for exporting companies. As for the degree of intangibility, there was a negative significance only with the ROE. For the group of non-exporting companies, there was no significance. Thus, it was found that when exporting companies increase their investment rate in intangibles and their degree of intangibility, their profitability decreases.

Relevance / Originality: This research is relevant since the studies on the theme are inconclusive.

Theoretical / Methodological Contributions: The work intended to bring academic assistance by analyzing the intangibility-performance relationship for exporting and non-exporting companies in Brazil.

Social / Management Contributions: With this study, we intended to assist the managers of Brazilian exporting companies in investment decisions in intangible assets and in strategies of competitiveness in the international markets.

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Author Biographies

Renata Pereira de Sant Ana, Universidade Federal de Uberlândia

Mestranda em Administração área de concentração Finanças do PPGA/FAGEN/UFU e Tecnico-administrativo da UFTM.

Luciana Carvalho, Universidade Federal de Uberlândia

Possui graduação em Ciências Econômicas pela Universidade Federal de Uberlândia (2000), mestrado em Economia pela Universidade Federal de Uberlândia (2003) e doutorado em Economia Aplicada pela Universidade Federal de Uberlândia (2013). Tem experiência na área de Economia e Finanças, com ênfase em Organização Industrial e Estudos Industriais, atuando principalmente nos seguintes temas: estratégias, Inovação e finanças corporativas. Atualmente é professora Faculdade de Gestão de Negócio da Universidade Federal de Uberlândia na área de finanças.

Kárem Cristina de Sousa Ribeiro, Universidade Federal de Uberlândia

Possui graduação em Administração pela Universidade Federal de Uberlândia (1990), mestrado em Administração pela FEA, Universidade de São Paulo (1996), doutorado em Administração pela FEA, Universidade de São Paulo (2001) e Pós-Doutorado em Administração pela FEA, Universidade de São Paulo (2006). Atualmente é professora adjunto da Universidade Federal de Uberlândia. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Finanças.

 

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Published

2022-09-23

How to Cite

Sant Ana, R. P. de, Carvalho, L., & Ribeiro, K. C. de S. (2022). Intangibility, internationalization and performance: an analysis for Brazilian companies. Internext - International Business and Management Review, 17(3). https://doi.org/10.18568/internext.v17i3.674