Image of Brazil: similarities and differences in the assessment in ten countries
DOI:
https://doi.org/10.18568/1980-4865.9259-74Keywords:
International marketing, Country image, Country of originAbstract
This article seeks to understand how foreigners make their image about Brazil and investigates similarities and differences in this assessment. The paper presents the results of a survey of 4373 respondents of ten countries. The authors performed a factor analysis to identify the dimensions and assessment of each country followed by a discriminant analysis. The results indicate that Brazil has a slightly positive image in the sample studied. The affection dimension has the best evaluation, while the communication dimension is the worst, and eight statements have the highest discrimination on the image of Brazil.
Downloads
References
AYROSA, E. A. T. Imagem de país: uma escala para avaliar atitudes relativas a países, Revista Universidade Rural: Série Ciências Humanas, Rio de Janeiro, v. 22, n. 1, p 9-18, Jan/Jun. 2000.
AYROSA, E. A. T. Validation of a scale to measure country image in Brasil. In: BALAS – THE BUSINESS ASSOCIATION OF LATINA AMERICA STUDIES ANNUAL CONFERENCE, 2002, São Paulo. Anais… São Paulo, 2002. CD-ROM.
BIGNAMI, R.. A Imagem do Brasil no Turismo. São Paulo, Editora Aleph, 2002.
BILKEY, Warren. J.; NES, Erik. Country of Origin Effects on Product Evaluations. Journal of International Business Studies, v. 13, n. 1, p. 89-99, 1982.
CAMPELO, A. S. Marca lugar: lições da Nova Zelândia. 2006. 118f. Dissertação (Mestrado em Administração) – Escola de Administração, Universidade Federal da Bahia, Salvador.
DEPARTAMENTO DE POLÍCIA FEDERAL E MINISTÉRIO DO TURISMO – Ministério do turismo e Disponível em: <http://www.turismo.gov.br/>. Acesso em: 5 Jul. 2010.
EMBRATUR – entrevista com assessores da Embratur concedida em 2010.
FAKEYE, P.; CROMPTON, J. Image differences between prospective, first-time, and repeat visitors to the lower Rio Grande Valley. Journal of Travel Research, v. 30, n. 2, p. 10-17, fall, 1991.
GIRALDI, J. M. E. A influência da imagem do Brasil na atitude de consumidores estrangeiros com relação a produtos brasileiros: um estudo com estudantes universitários holandeses. 2005. 158f. Dissertação (Mestrado em Administração) – Faculdade de Economia e Administração/ Universidade de São Paulo, São Paulo.
GIRALDI, J. M. E.; CARVALHO, D. T. A Imagem do Brasil no Exterior e sua Influência nas Intenções de Compra. RAC-Eletrônica, Curitiba, v.3, n.1, art.2, p. 22-40, Jan./ Abr. 2009.
GUINA, F. T. C.; GIRALDI, J. M. E. The evaluation of Brazilian beef in Europe: consumers, importers and exporters perspectives. The International Food and Agribusiness Management Review (Online), v. 16, n.4, p. 101-122, 2013.
HAIR, J. F.; ANDERSON, R. E.; TATHAM, R. L. e BLACK, W. C. Análise Multivariada de Dados. 6a. Ed. Porto Alegre: Bookman, 2009.
HOFSTEDE, G. National Culture. disponível em: http://www.geert-hofstede.com, acesso em janeiro 2011.
ITUASSU, C.; OLIVEIRA, M. Destino Brasil: uma Análise da Campanha Publicitária Realizada pela EMBRATUR e de sua contribuição para a formação da Imagem do País. In: ENCONTRO NACIONAL DOS PROGRAMAS DE PÓS GRADUAÇÃO EM ADMINISTRAÇÃO – ENANPAD, 28, 2004, Curitiba, Anais..., ANPAD.
JOHANSSON, J. K.; DOUGLAS, S.; NONAKA, I. Assessing the Impact of Country Of Origin on Product Evaluations: A New Methodological Perspective. Journal of Marketing Research, v. 22, n. 4, p. 388-396, nov. 1985.
KAO, J. Is It a Foreign Product? A Scale to Classify Products in an Era of Globalization. Advances in Consumer Research, v.31, p. 674-682, 2004.
KLEPPE, I. A.; MOSSBERG, L. Country image: a reflection of the significance of the other. Advances in Consumer Research, v. 32, p. 295-301, 2005.
LAROCHE, M. et. al. The influence of country image structure on consumer evaluations of foreign products. International Marketing Review, v. 22, n. 1, p. 96-115, 2005.
LI, Z. G.; FU, S.; MURRAY, W. L. Country and Product Images: The Perceptions of Consumers in the People’s Republic of China. Journal of International Consumer Marketing, v.10, n.1/2, p. 115-138, 1997.
LOPES, I. B.; GIRALDI, J. M. E.; AGUIAR, L. K. An Analysis of Country Image of Brazil and Its Fresh Fruits: A Two Scales Comparison. Journal of Food Products Marketing, v. 20, n. 3, p. 262-282, 2014.
MALHOTRA, N. K. Pesquisa de Mercado: uma orientação aplicada. 4. ed. Bookman: Porto Alegre, 2006.
MARIUTTI, F. G.; GIRALDI, J. M. E.; CRESCITELLI, E. The Image of Brazil as a Tourism Destination: An Exploratory Study of the American Market. International Journal of Business Administration, v. 4, n. 1, p. 13-22, 2013. DOI: 10.5430/ijba.v4n1p13
MAROCO, J. Análise Estatística: com a Utilização do SPSS. 2ª Ed. Lisboa: Ed. Silabo, 2005.
MARTIN, I. M.; EROGLU, S. Measuring a multi-dimensional construct: country image. Journal of Business Research, New York, v. 28, n, 3, p. 191-210, 1993.
MAZZON, J. A.; VERA, L. A. N. A opinião dos turistas de negócios sobre a Imagem da Cidade de São Paulo. Turismo em análise, São Paulo, v. 19, n. 3, p. 345-368, 2008. DOI: http://dx.doi.org/10.11606/issn.1984-4867.v19i3p345-368
MOYA, M. de; JAIN, R. When tourists are your “friends”: Exploring the brand personality of Mexico and Brazil on Facebook. Public Relations Review, v.39, n, 1, p. 23–29, 2013. DOI: 10.1016/j.pubrev.2012.09.004
NAGASHIMA, A. A comparison of Japanese and U.S. attitudes towards foreign products. Journal of Marketing, New York, v.34, n. 1, p. 68-74, Jan., 1970.
PESSOA, J. F. R.; AYROSA, E. A. T. Imagem de País de Origem e Atitude em Relação a Filmes de Origens Diversas: A Influência do Afeto, Cognição e Comportamento. In: IV EMA - Encontro de Marketing da Anpad, 2010, Florianópolis. Anais do IV EMA. Rio de Janeiro : ANPAD, 2010. v. 4. p. 1-17.
PISHARODI, M. R.; PARAMESWARAN, R. Confirmatory factor analysis of a Country-of-Origin Scale: Initial Results. Advances in Consumer Research, v. 19, p. 706-714, 1992.
ROTH, K. P.; DIAMANTOPOULOS, A. Advancing the Country Image Construct. Journal of Business Research, v.62, n. 7, p. 726-740, Julho/2009. DOI: 10.1016/j.jbusres.2008.05.014
SHARMA, S. Applied Multivariate Techniques. New York: John Wiley & Sons, Inc., 1996.
SCHOOLER, R. D. Product bias in the Central American common market. Journal of Marketing Research, v. 2, n. 4, p. 394-397, 1965.
STREHLAU, V. I. ; BACHA, M. L. Identidade e Imagem de marca país: uma breve análise semiótica da marca Brasil. In: AMATUCCI, M.. (Org.). Internacionalização de Empresas: Teoria, Problemas e Casos. 1 ed. São Paulo: Atlas, 2008, p. 161-176.
STREHLAU, V. I.; PONCHIO, M. C. Influência do Etnocentrismo e do País de Origem como Antecedentes da Rejeição ao Cinema Brasileiro. In: IV EMA - Encontro de Marketing da Anpad, 2010, Florianópolis. Anais do IV EMA. Rio de Janeiro : ANPAD, 2010. v. 4. p. 1-17.
STREHLAU, V. I.; PONCHIO, M. C.; RIEGEL, V. País de Origem e Etnocentrismo na Avaliação da Imagem de Marca Global: um estudo sobre o McDonald's. Internext – Revista Eletrônica de Negócios Internacionais, São Paulo, v. 5, n.2, p. 23-45, 2010.
SUTTER, M. B. A imagem do país de origem como fonte de vantagem competitiva no mercado internacional: um estudo exploratório no segmento da moda brasileira. 2012. 164f. Dissertação (Mestrado em Administração) – Faculdade de Economia e Administração - Universidade de São Paulo, São Paulo.
TASCI, A.; GARTNER, W.; CAVUSGIL, S. T.. Conceptualization and operationalization of destination image. Journal of Hospitality & Tourism Research, v. 31, n. 2, p. 194-223, 2007. doi: 10.1177/1096348006297290
VERLEGH, P. W. J.; ALTHUIJZEN, N. A. P.; VROEGH, T. P. Country stereotypes: cognition, affect and product judgment. In: EMAC CONFERENCE, 28th, 1999, Berlim. Anais… Proceedings… CD-ROM.
VERLEGH, P. W. J.; STEENKAMP, J. E. M. A review and meta-analysis of country-of origin research. Journal of Economic Psychology, Amsterdam, v. 20, n. 5, p. 521-546, 1999.
YAMANAKA, G. A.; GIRALDI, J. M. E. Country Brand Equity: Avaliação dos componentes do valor do Brasil por estudantes canadenses. Turismo: Visão e Ação, v. 15, n. 1, p. 34-56, 2013. DOI: http://dx.doi.org/10.14210/rtva.v15n1.p034-056
YAPRAK, A.; PARAMESWARAN, R. Strategy Formulation in Multinational Marketing: A Deductive, Paradigm-Integrating Approach, Advances in International Marketing, v.12, p. 21-45, 1986.
ZEUGNER-ROTH, K. P.; DIAMANTOPOULOS, A.; MONTESINOS, M. A. Home country image, country brand equity and consumer’s product preferences: an empirical study. Management International Review, v. 48, n. 5, p. 577-602, Nov/2008. DOI 10.1007/s11575-008-0031-y
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- The author(s) authorize the publication of the article in the journal;
- The author(s) ensure that the contribution is original and unpublished and is not being evaluated in other journal(s);
- The journal is not responsible for the opinions, ideas and concepts expressed in the texts because they are the sole responsibility of the author(s);
- In case an article will be approved for publication, the author will sign the term of Cession of Copyright to the journal, according to the download form.